miércoles, 23 de mayo de 2007

73 de rayuela

El capitulo 73 de RAYUELA.


In one of his books Morelli talks about a Neapolitan who spend years sitting in the doorway of his house looking at a screw on the ground. At night he would pick it up and put it under his mattress. The screw was at first a laugh, a jest, a communal irritation, a neighborhood council, a mark of civil duties unfulfilled, finally a shrugging of shoulders, peace, the screw was peace, no one could go along the street without looking out of the corner of his eye at the screw and feeling that it was peace. The fellow drop dead of a stroke and the screw disappeared as soon as the neighbors got there. One of them has it; perhaps he takes it out secretly and looks at it, puts it away again and goes off to the factory feeling something that he does not understand, an obscure reproval. He only calms down when he takes out the screw and looks at it, stays looking at it until he hears footsteps and has to put it away quickly. Morelli thought that the screw must have been something else, a god or something like that. Too easy a solution. Perhaps the error was in accepting the fact that the object was a screw simply because it was shaped like a screw. Picasso takes a toy car and turns it into the chin of a baboon. The Neapolitan was most likely an idiot, but he also might have been the inventor of a world. From the screw to an eye, from an eye to a star...

En uno de sus libros Morelli habla del napolitano que se pasó años sentado a la puerta de su casa mirando un tornillo en el suelo. Por la noche lo juntaba y lo ponía debajo del colchón. El tornillo fue primero risa, tomada de pelo, irritación communal, junta de vecinos, signo de violación de los deberes cívicos, finalmente encogimiento de hombros, la paz, el tornillo fue la paz, nadie podía pasar por la calle sin mirar de reojo el tornillo y sentir que era la paz. El tipo murió de un sincope, y el tornillo desapareció apenas acudieron los vecinos. Uno de ellos lo guarda, quizá lo saca en secreto y lo mira, vuelve a guardarlo y se va a la fábrica sintiendo algo que no comprende, una oscura reprobación. Sólo se calma cuando saca el tornillo y lo mira, se queda mirándolo hasta que oye pasos y tiene que guardarlo presuroso. Morelli pensaba que el tornillo debía ser otra cosa, un dios o algo así. Solución demasiado fácil. Quizá el error estuviera en aceptar que ese objeto era un tornillo por el hecho de que tenía la forma de un tornillo. Picasso toma un auto de juguete y lo convierte en el mentón de un cino céfano. A lo mejor el napolitano era un idiota pero también pudo ser el inventor de un mundo. Del tornillo a un ojo, de un ojo a una estrella...

No hay comentarios: